Hatékony generációváltás a családi vállalkozásban
Ahogyan a világon mindenütt a vállalkozások zöme hazánkban is családi tulajdonban van. Ezek jórészt mikró kis vagy közép vállalkozások, de ide sorolandók azok a nagy cégek is, amelyek pályájukat, módszereiket és tulajdonosi körüket tekintve szintén családi vállalkozásnak számítanak. Ami a közös pont mérettől függetlenül, hogy előbb vagy utóbb érintettek lesznek a generációváltás kényszerében.
Családi cég: dinasztia alapító tervek
Az alkalmazottak többségét is ezek a cégek foglalkoztatják, nyilván nagy különbségek jellemzőek. Az önfoglalkoztató vállalkozótól a sokszáz fős modern cégekig terjed a skála. Óriási számokról beszélhetünk és a generációváltás már csak a biológia okán elkerülhetetlen. Ebben a körben jellemzően nem készülnek középtávú személyzeti tervek és ha igen, az sem a cégtulajdonlással, illetve cégvezetéssel kapcsolatos. a családi cégek ma már nem csupán a napi megélhetés biztosítása érdekében működnek, hanem komoly dinasztia alapító terveket kovácsolnak és a család jövőbeni generációinak sorsát is szem előtt tartják.
A legtöbb cég nem éri meg a harmadik generációváltást
A hosszú távú tervek megvalósulása nem mindig egyszerű. A legtöbb családi cég nem éri meg a harmadik generációváltást. Német nyelvterületen, ahol híresen erős a családi cégtudat is csupán a cégek harmada képes túléni a generációváltást. a többi esetben vagy nincs a posztra alkalmas utód vagy nem választja a feladatot. Az is előfordul, hogy van utód, folytatja is az üzletet, de az mégis egyre gyengül a vállalkozás majd elhal.
Magyarországon is elérkezett a tömeges generációváltás ideje. A legtöbb családi vállalkozás a 90’es években alakult így az alapítók egy időben érkeznek a cégutódlás időszakába, ami társadalmilag igen nagy kihívás, hiszen hiányoznak az ezzel kapcsolatos tapasztalatok. Az alapító tulajdonosnak és a cégnek egy jó cégtulajdonos utódra van szüksége és nem egy operatív menedzser utódra. A legfontosabb az alapító szándéka.
Alapesetek a generációváltás szempontjából
- Önfoglalkoztató mikróvállalkozás, ahol a tevékenység folytatása nem vonzó a családon belül.
- Domináns, az alapító által irányított vállalkozás, alkalmas utóddal a családon belül.
- Többgenerációs vállalkozás, ahol számos családtag vesz aktívan részt a cég munkájában.
- Családi vállalkozás megfelelő utód nélkül.
- Nagyvállalkozás, ahol az utódlás lehetőségétől függetlenül profi menedzsment segíti az vezetőt.
Mikrovállakozások estén a tulajdonos addig dolgozik amíg van rá kereslet és ameddig az elvárt színvonalon el tudja látni a feladatát. A megszűnésekor nem hagy maga után nagy piaci rést, mert ezek a kis cégek nem egyedi és nem nélkülözhetetlen szolgáltatást nyújtanak. Ilyenek például a cipész, ügyvéd, kisbolt tulajdonos, ingatlanos vagy gyertyaöntő. Az alkalmasnak látszó családtag többnyire mást választ és érzelmileg sem túl megterhelő az üzlet feladása.
Szerencsés eset: van alkalmas utód
Az alkalmas utóddal rendelkező vállalkozás tűnik az ideális esetnek, de azért itt sem mindig egyszerű a helyzet. A legtöbb esetben számos akadályozó tényező, megoldandó feladat és feszültség bonyolítja a helyzetet. A sikeres vállalkozó és a tehetséges utód között az átadás eljötte előtt is természetszerűleg akadtak nézeteltérések. Ez teljesen rendben van, hiszen ez viszi előre a céget. Természetesen a feszültségeket kezelni kell. A kisfőnök és az eddigi vezető emberi tulajdonságain sok múlik.
Az ügyfelekkel, beszállítókkal való kapcsolattartás változásai is figyelmet érdemelnek. Ügyelni kell rá, hogy minél gördülékenyebben történjen a változások bevezetése és minden érintett kapjon érzelmi támogatást is, a „régi szép idők” ne tűnjenek el nyomtalanul. A sok megoldandó ellenére ezek a cégek bizakodva tekinthetnek a jövőbe. Az átmeneti nehézségek kisimulnak előbb, utóbb.
A hierarchia is gyenge pont lehet
A már eleve többgenerációs vállalkozás első ránézésre teljesen probléma mentesnek tűnhet, hiszen több generáció már hosszabb ideje dolgozik együtt. Szakmailag nagyon kevés esély van a színvonal esésre, a veszélyt inkább a hierarchia hordozza magában. Ki lesz a teljhatalmú utód és milyen lesz a viszonya a család aktív tagjaival?
Az utód nélküli vállalkozás estében nem marad más lehetőség, mint az értékesítés. ez történhet az alkalmazottak általi kivásárlással vagy idegen befektető által. Mindezt egy több éves folyamatnak kell megelőznie, amelynek során a céget átláthatóvá, dokumentálttá és kompetens vezetőkkel rendelkezővé és értékesítésre alkalmassá kell tenni a cég méretétől függetlenül. Mindezek hiányában a cég értéke alatt fog elkelni vagy nem is lesz rá érdeklődő. Ez sajnos még nagyobb cégek estén is előfordulhat és többnyire a vezető túlzott énközpontúsága az oka.
Nagyvállalkozás estén szükség van tanácsadóra
A nagyvállalkozásoknál alkalmas utód megléte esetén is átalakul előbb utóbb a cég. Szerencsésen kiválasztott management és tanácsadók asszisztálása mellett sikeres és gördülékeny lehet az átmenet. Ha ez a feltétel nem teljesül vagy a cégen belül hierarchia zavarok vannak a siker elmaradhat. A tapasztalatok alapján a megoldás az esetek egy részében pénzügyi befektető bevonása vagy részvénytársasággá alakulás. A családon belüli vitás kérdések rendezésére családi alapítvány vagy bizalmi vagyon kezelés is választható megoldásként.
A szakember a gazdasági és az érzelmi részt is kezeli
A sikeres generációváltáshoz érdemes külső szakember segítségét kérni, aki a gazdasági és érzelmi rész kezelésben is segítséget nyújt a leköszönő tulajdonosnak és az utódoknak egyaránt. Mivel érzelmileg független minden fázisban eredményesen tudja levezetni a feszültségeket és segíti hozzá a céget a gördülékeny generációváltáshoz.