coaching

GENERÁCIÓVÁLTÁS A CSALÁDI VÁLLALKOZÁSBAN

Generációváltás a családi vállalkozásokban

Családi vállalkozások

A hazai családi vállalkozások nagy része 20-25 éve jött létre, így a cégek felénél vagy már most aktuális a generációváltás, vagy az elkövetkezendő öt évben az lesz a jellemzően 3-5 év alatt lezajló utódlás kérdése.

Míg a családi vállalkozásokat létrehozó szeniorok elsősorban a cég fő tevékenységének szakértői, addig az utód generáció sokszor az olyan területeken, mint a pénzügy, a marketing vagy a HR, mozog otthonosabban. Így számos új ötletet, javaslatot, tevékenységet, vagy akár komplett szervezeti egységet már az utódok visznek be a cégbe, feltéve persze, ha az alapító tulajdonos erre kellően nyitott.

Az utód generáció gyakran képviselheti – sok esetben a nemzetközi tanulmányoknak is köszönhetően – az innovatív, környezettudatos és IT technológiai szemléletet a cégnél.

Fiatalok a családi vállalkozásban

A fiatalok integrálására két bevált lehetőség van a tanulmányainak befejezése után. Az egyik az, ha a családi cégen belül a ranglétrát legalulról kezdve végigjárják, és a kompetenciák fejlődésének megfelelően kapnak egyre felelősségteljesebb pozíciókat, így könnyedebbé téve a generációváltást.

A másik lehetőség, ha más, akár nagyobb szervezeti struktúrával rendelkező cégek profi menedzser szemléletét megismerik, megtanulják, és úgy térnek vissza a családi céghez. Hiszen az így megszerzett külső tudás tovább gyarapítja majd a családi céget.

Fiatalok a családi vállalkozásban
Családi vállalkozások

Tanuljon, de aztán legyen lehetőség is

Az alapítóknak nyitottnak kell lennie az újdonságokra, azt sem szabad elfelejteni, hogy hiába van kéznél a „legkisebb királyfi”, ahhoz, hogy a cég vezetőjeként sikeres legyen, muszáj tapasztalatot szereznie.

Így lesz biztonságban a családi vagyon

A felelős vállalkozó családok egyedi alapelvek és szabályrendszerek felállításával gondoskodnak arról, hogy a változások forgatagában a családi vagyon biztonsága garantált legyen. Ennek leginkább rendezett formája a családi alkotmány. Szakértőnk mintával segít, hogy elkészíthessünk a sajátunkat, ami a generációváltásban is támpontot nyújthat.

Mi kell a könnyed generációváltáshoz a családi vállalkozásban?

A vállalkozások nagy többsége, ahogyan a világban más országokra is jellemző családi tulajdonban van. Nagyságukat tekintve döntően mikro-kis vagy középvállalkozások. Ide tartoznak még azok a nagy cégek is, amelyek ugyan a KKV definíciójába nem férnek bele, de módszereik, tulajdonosi köreik miatt családi vállalkozások kategóriába számítanak. Ezeket a vállalkozásokat mérettől függetlenül előbb utóbb érintetté válnak a generációváltás kényszerének.

A hazánkban működő családi vállalkozások adnak munkát az alkalmazottak jelentős részének. A különbségek igen nagyok lehetnek az önfoglalkoztató mikro vállalkozástól a sokszáz főt alkalmazó óriás cégekig, amelyek már a nemzetközi piacot is meghódították a termékeikkel. Ezek között vannak multinacionális cégek beszállítói vagy szolgáltatói. Mások a lakossági szolgáltatások terén vagy a mezőgazdaságban tevékenykednek. Akadnak, akik tartós sikereket értek el a világpiacon és a saját brendjüket építik.

Generációváltás: lehetetlen elkerülni

A családi vállalkozások minden esetben egy-egy természetes személyhez, vezetőhöz kötődnek így bizonyos idő elteltével a biológia okán a generációváltás elkerülhetetlen. A személyi változások nem csupán a céget és a munkát érintik, hanem a többi családtagot is. Itt más szabályok érvényesek, mint egy személytelen nemzetközi vállalatnál. Ezeknél a családi cégeknél ritkán történik középtávú személyzeti tervezés, és ha mégis az nem függ össze a tulajdonlással és a tulajdonos-cégvezető személyével.

Ma hazánkban jelentős számú biztos lábakon álló családi vállalkozás működik, amelyek már rég nem csupán a napi megélhetés miatt dolgoznak, hanem a jövőbe tekintve a következő generáció megélhetését is biztosítani kívánják. A hosszú távú tervek részletei nem mindig csak rajtunk múlnak. Nem véletlen, hogy a legtöbb vállalkozás és nem csak Magyarországon van, így hanem a világban mindenhol jellemző: nem éri meg a harmadik generációt, elég sok pedig még a másodikat sem.

Nem mindig van megfelelő utód, vagy más terveket szövöget

Ennek az oka több esetben, hogy nincs megfelelő utód, vagy ha van, akkor más tervei vannak. Ha kényszerből a családtagok nyomására mégis választja a folytatást a lelkesedés és az elkötelezettség hiánya miatt egyre csak gyengül a cég. Ez nem mindig jelenti a cég megszűnését, esetenként csak kikerül a család tulajdonából.

Magyarországon mostanság érkezett el az első tömeges generációváltás ideje. A legtöbb családi vállalkozás a rendszerváltás időszakában 1990. környékén jött létre és az alapítók egyszerre jutnak el a cégutódlás időszakába, ami a társadalom számára is kihívás az ezzel kapcsolatos tapasztalatok hiánya miatt.

A családnak, a visszavonuló cégtulajdonosnak nem csupán egy operatív menedzser utód az igénye, inkább egy kiváló cégtulajdonos utód az érdeke. A legfontosabb az alapító mit szeretne, az ő szándéka lesz majd a döntő. Az utódláshoz vezető út hosszú és számos nehézség bukkanhat fel menet közben.

Vállakozás típusok

  • Önfoglalkoztató mikro vállalkozás, ahol a tevékenység esetleg nem folytatható tovább vagy a családtagok közül senki számára nem opció.
  • Domináns alapító vezetése alatt álló cég, megfelelő utóddal a családon belül.
  • Többgenerációs vállalkozás, ahol több családtag aktívan részt vesz a működtetésben.
  • Családi, utód nélkül működő vállalkozás.
  • Nagyvállalkozás, ahol az utódlás lehetőségétől függetlenül profi management segíti a vezetőt.

Mikro vállalkozások

Ebben az esetben az alapító addig végzi a tevékenységet, amíg van rá kereslet, vagy amíg ő jónak látja vagy ameddig képes benne tevékenykedni. A megszűnésével nem keletkezik nagy piaci rés. A termék, amit forgalmaztak vagy tevékenység, amit végeztek nem tartozik a nélkülözhetetlen kategóriába és máshol is hozzá juthatunk. Ez lehet cipész, ügyvéd, ötvös vagy kulcsmásoló, bárki és bármi. Előfordul, hogy van a családban, aki elméletben folytathatná a kitaposott utat, de már más foglalkozást választott. A családtagok nem érzik lesújtva magukat a vállalkozás megszűnése miatt.

Vállalkozás megfelelő utóddal

Az ideális eset, amikor a családban van olyan arra minden szempontból alkalmas utód, aki hajlandó és képes is folytatni az üzletet. Ez egyszerűen hangzik, de a gyakorlatban nem mindig az. A helyzet bonyolultságát az alapító és az utód közötti nézőpontok különbözősége okozhatja. Ez valójában teljesen természetes, sőt a fejlődést szolgálja a szakmai vélemények elemzése. Haladni kell, a korral a változások megállítása sok esetben a fejlődés megállítását jelenti. Fontos, hogy mindez a helyén legyen kezelve és ne legyen belőle hatalmi harc.

A közös munka bármilyen vállalkozásról is legyen szó, egyáltalán nem kell, hogy családi kézben legyen feszültségekkel is járhat. Ezeket a feszültségeket a „főnök” dolga, hogy a helyén kezelje, megoldást találjon rájuk. Kérdés, hogy mindezt az utód, hogyan oldja meg és az átmenet a generációváltás, amíg mindketten jelen vannak, az üzletben mennyire tud zökkenőmentesen zajlani.

Az egyik kényes pont a vevőkkel, beszállítókkal való kommunikáció. A régi ügyfelek megszokták a különleges bánásmódot és figyelmet és akár szoros személyes kapcsolatot ápolnak a leköszönő vezetővel. Ha az újonc mindezt nem hajlandó megadni nekik bármilyen okból, ez feszültséget kelthet. Ezek kis bukkanók az idő előre haladtával kisimulnak és kialakul a megújult rendszer.

Többgenerációs vállalkozás generációváltása

Elsőre nagyon könnyűnek hangzik, hiszen a több nemzedék dolgozik együtt a legnagyobb egyetértésben, talán már jó hosszú ideje, össze szokottan. Ebben a környezetben biztosítva van a szakmai színvonal megőrzése.

A veszélyt itt is a rangsor kialakulása rejti magában. Ki lesz a jövőben a minden hatalommal rendelkező utód? Milyen viszonyban lesznek egymással a családtagok? Milyen alá-fölé-rendelődések alakulnak ki? Ki foglal majd helyet az asztalfőn?

 Utód nélküli vállalkozás generációváltása

Amennyiben az üzlet utód nélkül marad, nem választható más csak az értékesítés. Érkezhet egy befektető, de akár az alkalmazottak is részt vásárolhatnak maguknak. Mindez komoly felkészülést, előkészítést igényel. A cég akkor lesz alkalmas az értékesítésre, ha az ügyvezetés átlátható, dokumentált, kompetens vezetője van, legyen szó bármekkora üzletről. Ezek a feltételek, ha nem teljesülnek, akkor a cég áron alul fog elkelni vagy nem lesz rá érmemben érdeklődő és a cég megszűnik. Sajnos ez elő szokott fordulni még nagyobb cégek esetében is különösen akkor, ha az eredeti vezető túlságosan a saját kezében tartotta az irányítást és nem fogadott el külső segítséget.

Nagyvállalkozás utódlása

Nagyvállalkozás esetén még akkor átalakul a cég, ha rendelkezésre áll alkalmas utód. Az átmenet megfelelő előkészítés és profi tanácsadók segítségével sikeres lehet. A megoldás a professzionális, együttműködő, nagy tapasztalattal rendelkező lelkiismeretes menedzsment. Végleges megoldást adhat még pénzügyi befektető általi átvétel vagy részvénytársasággá alakulás. A családtagok közötti belső feszültségek, a megegyezés hiánya esetén családi alapítvány vagy bizalmi vagyonkezelés lehet a megoldás.

Milyen segítségre számíthat a generációváltást átélő cég?

A generációváltás elősegítésére a fejlett piacgazdaságokban szolgáltatói szektor áll a rendelkezésre. Ide tartoznak a személyzeti tanácsadók, tréning cégek, üzleti tanácsadók, könyvvizsgálók. Üzleti coachok akik egyaránt segítik a leköszönő vezetőt és az utódját is a könnyebb átmenet érdekében és az interim menedzserek igénybevétele is elfogadott áthidaló megoldásként. Az átmeneti vezető bármely szakaszban kapcsolódik be a folyamatba, szinte minden esetben eredményesen simítja el a nézeteltéréseket és bogozza ki az üzleti gubancokat és megteremti a gördülékeny generációváltáshoz szükséges környezetet. Mindezt érzelmi érintettség nélkül magas szakmai hozzáértéssel.

A folyamatot segítik még  cégértékelést végző tanácsadók és az értékesítésben aktív közvetítők, akik nagy szerphez juthatnak, ha az utódlás reménye elvész és a cégtől meg kell válni. A sikeres utódlás nem csupán az eredeti tulajdonos számára fontos, társadalmi érdek is.

Kérdésed van, bejelentkeznél? Keress bátran!

Kulcsár Krisztina, coach